Muotoilija (AMK) | viestintä | 3D-animointi ja visualisointi | päiväopinnot
3D-animoinnin ja -visualisoinnin opiskelijana opit tuottamaan 3D-grafiikan keinoin kuvia, animaatioita, erikoisefektejä ja reaaliaikaisia 3D-sovelluksia sekä perinteisiin päätelaitteisiin että VR/AR/XR-laitteisiin. 3D-opintojaksojen lisäksi tutkintoon sisältyy opintokokonaisuuksia myös valokuvauksen, 2D-liikegrafiikan ja -animaation sekä perinteisen kuvataiteen ja visuaalisen suunnittelun alueilta.
3D-opiskelijalta edellytetään kolmiulotteista hahmottamiskykyä, taitoa viestittää kuvien avulla ja motivaatiota uusien työvälineiden opiskeluun. 3D-ohjelmien osaamista ei edellytetä hakijalta - niihin syvennytään koulutuksen aikana.
3D-animoinnin ja -visualisoinnin opiskelussa keskeistä on oppiminen erilaisia käytännön harjoitustöitä tekemällä. 3D-grafiikan työvälineisiin syvennytään laajoilla opintojaksoilla, joilla käydään läpi tärkeimmät työvaiheet:
- 3D-mallintaminen
- 3D-mallin teksturointi
- 3D-mallin valaistuksen luominen
- 3D-hahmojen animaatiojärjestelmien rakentaminen (rigging)
- 3D-hahmojen animointi
- 3D-animaation jälkikäsittely
- erikoisefektien tuottaminen 3D-grafiikalla
- reaaliaikaisen 3D-grafiikan tuottaminen sekä perinteisiin päätelaitteisiin että VR/AR/XR-laitteisiin
- 2D-liikegrafiikan ja -animaation tuottaminen
- tuotannon suunnittelu esituotannosta jälkituotantoon.
Koulutuksen sisältö
Muotoilijan (AMK) tutkinto koostuu muotoilun perusopinnoista, ammattiopinnoista, työharjoittelusta, opinnäytetyöstä sekä vapaavalintaisista opinnoista.
Muotoilun koulutuksen perusopinnot tukevat ammattiopintoja. Perusopintoihin sisältyy esimerkiksi kieli- ja viestintäopintoja, opiskeluun orientoitumista, yritystoimintaa ja markkinointia sekä median ja yhteiskunnan suhteiden tarkastelua.
Ammattiopinnoissa paneudutaan 3D-animoinnin ja -visualisoinnin työvälineisiin ja tuotantoprosesseihin syvällisesti. Perinteisten visuaalisen viestinnän taitojen opinnot tukevat 3D-osaamisen kehittymistä.
Tutkintoon sisältyy puolen vuoden opintojen laajuinen työharjoittelu. Harjoittelussa opiskelijat pääsevät soveltamaan oppimaansa aidossa työympäristössä.
Opintojen lopuksi tehtävä opinnäytetyö on opiskelijan osoitus omasta osaamisestaan. Opinnäytetyö koostuu jotakin 3D-animoinnin ja -visualisoinnin osa-aluetta käsittelevästä projektista ja kirjallisesta tutkielmasta.
Vapaavalintaisilla opinnoilla opiskelijat voivat täydentää ja syventää osaamistaan.
Monipuoliset työllistymismahdollisuudet
Esimerkiksi seuraavilla aloilla tarvitaan 3D-grafiikan erikoisosaajia:
- 3D-animaatio elokuvissa ja televisiossa
- 3D-kuvat ja -animaatio mainonnassa
- 3D-pelit ja 3D-simulaattorit
- VR/AR/XR-sovellukset
- erikoisefektit elokuvissa ja televisiossa
- arkkitehtuurin ja tuotteiden 3D-visualisointi
- tieteen visualisointi
- 3D-käyttöohjeet
- 3D-käyttöliittymät.
Valmistuneet opiskelijat ovat työllistyneet esimerkiksi 3D- tai 2D-peligraafikoiksi, hahmosuunnittelijoiksi, hahmoanimaattoreiksi, VR/AR/XR-artisteiksi, kompositoijiksi, VFX-artisteiksi, 3D-mainosgraafikoiksi, arkkitehtuurin visualisoijiksi, tuotevisualisoijiksi ja tv-graafikoiksi.
Työpaikka voi löytyä vaikkapa peli- tai viihdeteollisuudesta, VR/AR/XR-tuotannoista, tv- ja elokuvatuotannoista, suunnittelutoimistoista, mainosalalta, opetusmateriaalin tuotannosta tai tieteen havainnollistamisesta ja tutkimuksesta.
Seuraavat toteutukset
Hakeminen
Koulutukseen haetaan valtakunnallisessa yhteishaussa osoitteessa opintopolku.fi.
Tutkinto / todistus
Muotoilija (AMK)
Ota yhteyttä
Enemmän kuin korkeakoulu – neljä kampusta täynnä tekijöitä
Haluatko vaikuttaa siihen miltä maailma näyttää tulevaisuudessa? Saat Metropolialta enemmän kuin tutkinnon – saat valmiudet merkitykselliseen työhön sekä taidot jatkuvaan oppimiseen. Metropoliassa opiskelijat ja opettajat kehittävät ratkaisuja globaaleihin haasteisiin yhdessä yritysten ja muiden kumppanien kanssa jopa 5 miljoonaa päivää vuodessa....
Lue lisää oppilaitoksesta Metropolia Ammattikorkeakoulu ja katso koulutustarjonta täältä